Trikampės vikšrinės pavaros. Koks jų pranašumas

Asociatyvi nuotr. Asociatyvi nuotr.

Vikšriniai traktoriai, dirvos sutankinimas, sukibimo su dirva plotas 

Trikampės vikšrinės pavaros tapo progresyvių agrarinių technologijų tendencijų įsikūnijimu. Nors iki jų atsiradimo daug pagirtinų žodžių buvo sakoma vikšriniams traktoriams su dviem tradicinėmis važiuoklėmis, bet trikampių vikšrinių pavarų pranašumas prieš įprastus ilgus vientisus vikšrus yra akivaizdus ir nenuginčijamas – jos dar mažiau sutankina dirvą, dar geriau prisitaiko prie lauko reljefo, žymiai lengviau manevruoja. 

Skirtingai nuo vientisų vikšrinių važiuoklių, kurių būna tik pora, trikampės vikšrinės pavaros yra tradicinių keturių ratų analogija – jos montuojamos po dvi iš kiekvienos traktoriaus ar kombaino pusės - viso keturios pavaros. Tai tarsi trikampiai vikšriniai ratai. Užsienio šalyse jas vadina “deltatrakais” (nuo angl. Delta Track – trikampis vikšras).

Truputis istorijos: 1996 metais kompanija Case IH pirmą kartą pristatė traktorių modelį QUADTRAC su unikaliom trikampėm vikšrinėm pavarom, kurias užpatentavo. Daugelio metų bandymų eigoje Case IH inžinieriai išsiaiškino, kad būtent tokia forma geriausiai tinka žemės ūkio darbams laukuose: keturios vikšrinės pavaros aprūpina optimalų našumo, efektyvumo ir taupumo santykį, kuris ne visada pasiekiamas dviem vientisais vikšrais, o juo labiau įprastais ratais. Vėliau Case IH išleido modelį MAGNUM ROWTRACK, kuriame suderinti priekiniai ratai ir galinės trikampės vikšrinės pavaros. 20 metų Case buvo vieninteliu trikampių vikšrų gamintoju, bet, pasibaigus patento galiojimui, kopijuoti šį technologinį išradimą pradėjo visi, kas tik netingi. Dabar trikampius vikšrus turi ir John Deere, ir Kiroviec, ir Rostselmaš kombainai. 

Inžinierių ir ekspertų teigimu, trikampės vikšrinės pavaros geriau kopijuoja dirbamo lauko reljefą, užtikrina pilnavertį traktoriaus kontaktą ir sukibimą su dirva net labai nelygiame paviršiuje, kalvotame ir apledėjusiame, saugo traktorių nuo dirvos užgriebimo posūkiuose ir kas svarbiausia – suveda iki minimumo spaudimą dirvai, saugodamos ją nuo sutankėjimo. Apie dirvožemio tankėjimo problemos sprendimą galite pasiskaityti mūsų straipsnyje “Kaip išvengti dirvos sutankinimo”. 

Padidėjus sukibimo su dirva plotui trikampių pavarų dėka nebereikia kabinti balastinio svorio, kadangi mašinos masė tolygiai ir vienodai pasiskirsto tarp keturių vikšrų. Tai leidžia padidinti tempimo jėgą ir atsisakyti sunkaus balasto. 

Dar vienas trikampių vikšrinių pavarų pranašumas yra jų kompaktiškumas pagal plotį: turėdamos didesnį sukibimo su žeme plotą jos neviršija leistinų transporto priemonių gabaritų, skirtingai gremėzdiškų sutrigubintų ratų ir žemo slėgio padangų. 

Manevringumo atžvilgiu vikšriniai traktoriai su dviem vientisomis važiuoklėmis nusileidžia keturioms trikampėms vikšrinėms pavaroms - su dviem važiuoklėmis ne taip lengva atlikti greitą posūkį į šoną.

a

Tačiau silpnoji trikampių vikšrų vieta yra ilgi dažni važinėjimai žvyrkeliais, kurie kenkia net armuotoms guminėms vikšrinėms pavaroms. Reikia pripažinti, kad vikšrai yra ganėtinai brangūs - lyginant su ratiniais traktoriais kainos gali skirtis 25 procentais ir daugiau. Bet užtai vikšrai vėliau viską kompensuoja, sumažindami kuro sąnaudų kaštus. 

Kompromisą galima susirasti, pakeičiant turimo traktoriaus ratus į trikampes vikšrines pavaras. Nebūtina pirkti visą vikšrinį traktorių su trikampėmis pavaromis – dauguma modernių traktorių yra pritaikyti tokiam keitimui. Nuimami ratai ir vietoj jų sumontuojami trikampiai vikšrai. 

Kombainai su trikampėmis vikšrinėmis pavaromis gali dirbti vietovėse su labai drėgna užmirkusia dirva, pvz., kur auga ryžiai ir soja. Derlių galima nuiminėti be šoninių slydimų ar sustojimų net kalvotuose paviršiuose ir esant nepalankioms klimatinėms sąlygoms. 

Video