Ž. Mauricas apie EK gaires dėl Kaliningrado tranzito: šio regiono ekonomika ženkliai važiuos žemyn

Asociatyvi nuotr. Gedimino Stanišausko nuotr. Asociatyvi nuotr. Gedimino Stanišausko nuotr.

Trečiadienį Europos Komisijos (EK) paskelbtas gaires, kuriomis ji leido Rusijai geležinkeliais per Europos Sąjungos (ES) teritoriją gabenti sankcionuotas prekes į Kaliningradą, „Luminor“ banko ekonomistas Žygimantas Mauricas vis tik yra linkęs vertinti, kaip didžiulį smūgį šios šalies ekonomikai.

„Didelio palengvinimo Kaliningradui dėl tokio sprendimo nebus. Ekonomika ženkliai važiuos žemyn. Praktiškai ta sritis liks labai priklausoma nuo paramos iš Rusijos, kurios ji galės skirti vis mažiau, nes pati susidurs su eile problemų“, – Eltai kalbėjo Ž. Mauricas.

Pasak ekonomisto, Lietuvai palikta galimybė blokuoti tranzitą automobilių keliais yra itin svarbi, kadangi galimybė gabenti sankcionuotą produkciją traukiniais neatsvers visų sunkumų.

„O Lietuvai sumažės našta, nes geležinkelius nėra sunku patikrinti, dar ir pajamų papildomai gausime. Aišku, reikės stebėti pasienį“, – pridūrė jis.

Tuo metu Lietuvai ir kitoms ES šalims palikta galimybė tikrinti, ar tranzito kiekiai išliks pastarųjų trejų metų kiekių ribose, Ž. Maurico vertinimu, sukels keblumų ir pačiai Rusijai.

„Tai dalinai apsunkinimas pačiai Rusijai, nes patikrinimai lems ir nuolatines eiles prie pasienio. Čia tokie netiesioginiai mokesčiai – prarastas laikas“, – tikino jis.

Be to, draudimas viršyti pastarųjų trijų metų tranzito apimtis, anot ekonomisto, „užprogramuoja“ šio regiono stagnaciją. Toks EK išaiškinimas visiškai sujaukia Rusijos planus padidinti Kaliningrado uosto apimtis, nukreipiant dalį krovos nuo Baltijos šalių uostų, pažymi jis.

„Kaliningradas tikrai netaps vienu iš didžiausių uostų, vis tiek viską reiks gabenti per Sankt Peterburgą. O Kaliningradas toliau smuks žemyn. Tai labiausiai kertanti, netgi pažeminanti nuostata, nes jie praranda lankstumą ateityje auginti šį regioną“, – tvirtino Ž. Mauricas.

Todėl, eksperto vertinimu, šis Rusijos, ir taip susiduriančios su ekonominėmis problemomis, eksklavas pasmerktas tapti vienu iš labiausiai atsilikusių šalies regionų.

„Dar gegužės mėnesį Kaliningrado pramonės produkcijos metinis nuosmukis jau siekia 30 proc. Tai buvo didžiausias iš visų Rusijos regionų. Rusijos vidurkis buvo apie 6-7 proc. Tai Kaliningradas tikrai bus labiausiai nukentėsiantis Rusijos regionas dėl įvestų sankcijų. Dėl to, kad jis apsuptas Europos Sąjungos šalių“, – mano Ž. Mauricas.

M. Dubnikovas: po tokio EK išaiškinimo sankcijos nebebus labai veiksmingos

Tai, kad EK gairės lems Kaliningrado ekonominį sąstingį, sutinka ir finansų analitikas Marius Dubnikovas.

„Taip, įšaldomas progresas, kiek gaudavai prekių, tiek ir gausi, bet daugiau - jokiu būdu. Tai sankcija, kuri akivaizdi. Viena, įvežti į Kaliningradą, bet lygiai taip pat ir išvežti – sankcijos galioja abiem pusėm“,- teigė jis.

Tačiau, ekonomisto vertinimu, sankcijos dabar bus taikomos švelnesne apimtimi, nei iki šiol, kadangi iš esmės yra leidžiamas tranzitas per sausumą.

„Tokia apimtimi sankcijos bus nelabai veiksmingos, nes supraskime, kad pagrinde važiuoja traukiniai. Šioje vietoje, apribojus kitą žemės transportą, pervežti traukiniais bus įmanoma viską, ką tik galima pakrauti. Tą patį sunkvežimį galima pakrauti ant geležinkelio platformos ir pervežti per Lietuvą, o paskui jį nukrovus toliau važiuoti, kur reikia“,- akcentavo M. Dubnikovas.

EK leido į Kaliningradą gabenti sankcionuotas prekes

Trečiadienį EK paskelbė gaires, pagal kurias leido Rusijai geležinkeliais per ES teritoriją gabenti sankcionuotas prekes į Kaliningradą, tačiau tranzitas bus galimas tik tokiu atveju, jei šios prekės nebus naudojamos kariniams tikslams.

EK nurodė, kad Rusiją ir Kaliningradą skirianti Lietuva galės blokuoti tik dvejopo naudojimo prekių tranzitą, tačiau dabar Rusija per jos teritoriją galės gabenti kitas sankcionuotas prekes, įskaitant metalą. Nepaisant to, tranzitas automobilių keliais lieka draudžiamas.

ELTA primena, kad birželio 17 d. įsigaliojus ES sankcijoms, Lietuva apribojo plieno bei juodųjų metalų tranzitą į Kaliningradą. Kaip tvirtina atsakingos institucijos, šis Lietuvos valdžios institucijų draudimas sankcionuotas prekes gabenti į Kaliningradą yra grįstas ES sankcijomis, numatytomis dar pavasarį. Tuo metu Rusija tranzito į Kaliningradą sustabdymą laiko neteisėtu ir beprecedenčiu bei pagrasino atsaku, turėsiančiu poveikį visiems Lietuvos gyventojams.

Sekmadienį įsigaliojo ES sankcijų pakete numatytas draudimas nuo liepos 10 d. neleisti iš Rusijos per ES teritoriją gabenti cementą, alkoholį ir įvairias prabangos prekes. Šiuo sprendimu, cementas ir alkoholis taip pat tranzitu per ES teritoriją negalės pasiekti Kaliningrado srities.

Nuo rugpjūčio 10 d. taip pat turi įsigalioti kitų prekių – anglies ir kito kietojo iškastinio kuro gabenimo iš Rusijos per ES teritoriją – draudimas, žiemą bus uždrausta ES šalimis gabenti rusišką naftą.

Video