Pirmasis sniegas Panevėžyje atvėrė problemą: lapai virto pavojinga čiuožykla
Panevėžyje vėlyvas ruduo žaibiškai virto žiema, palikdamas po savimi itin pavojingą palikimą. Gyventojai, nespėję atsikvėpti nuo rudeninės lapų gausos, dabar susiduria su dvigubu iššūkiu: pirmasis sniegas ir šaltis pavertė nenuvalytų lapų sluoksnį tikra čiuožykla miesto gatvėse ir šaligatviuose.
Socialiniuose tinkluose gausu panevėžiečių skundų dėl padidėjusios traumų rizikos, mat po sniegu pasislėpęs drėgnų lapų sluoksnis kelia pavojų. Kol vieni baiminasi slidumo ir galimų griuvimų, kiti nerimauja dėl užsikimšusių lietaus nuotekų sistemos grotelių.
Tuo metu lapus šalinanti įmonė „Panevėžio specialusis autotransportas“ aiškina, kad kovoja su meteorologinėmis sąlygomis, kurios keičia darbų prioritetus.
Rizika – dviguba
Miestiečiai teigia, kad po plonu sniego sluoksniu paslėpti drėgni lapai tapo tikra čiuožykla.
„Perėjose ir nenuvalytuose šaligatviuose lapai po sniegu virto ledu. Tai nebėra tik nepatogumas – tai rimtas pavojus, ypač tose vietose, kur žmonės eina prie autobusų stotelių“, – piktinosi panevėžietė Rima.
Jai pritaria ir vairuotojas Ovidijus. „Saugumas tapo prioritetu ne tik pėstiesiems, bet ir vairuotojams – stabdymo kelias pailgėjo. Be to, sniegas uždengė visus lapų kalnus, kurie dabar užkiš lietaus nuotekų sistemas, dėl to turėsime apsemtas gatves. Akivaizdu, kad lapai nebuvo surinkti laiku, o dabar tai tapo dviguba problema“, – nerimu dalinosi panevėžietis.
Lapų pikas viršija pajėgumus
Bendrovės „Panevėžio specialusis autotransportas“ komunikacijos specialistė Justina Indulytė pripažįsta, kad mieste dar liko nenuvalytų lapų, tačiau pabrėžia, jog įmonė susiduria su didžiuliais iššūkiais, kurie žymiai viršija įprastus pajėgumus.
„Pagrindinės priežastys yra ne tik tai, kad per trumpą laiką susikaupė intensyvi lapų masė, bet ir staiga pasikeitusios oro sąlygos,“ – aiškina J. Indulytė. „Drėgmė, lietus, o dabar ir sniegas bei šaltis labai apsunkina technikos darbą.“
Nors rudens pikas visuomet apkrauna turimus resursus labiau nei įprastai, specialistė patikina, kad technika dirba maksimaliais pajėgumais, o visi turimi resursai išnaudojami taip, kad būtų užtikrintas nuoseklus miesto švaros palaikymas, nepaisant staigaus žiemos sezono atėjimo.
Svarbiausia – eismas ir pėstieji
Bendrovė „Panevėžio specialusis autotransportas“ patikina, kad lapų surinkimas vykdomas vadovaujantis griežtais prioritetais, kurių pagrindinis tikslas – užtikrinti miesto gyventojų saugumą.
Lapų valymas visų pirma nukreipiamas į vietas, kur lapai kelia didžiausią riziką: pirmiausia valomos didžiausią eismo srautą turinčios gatvės bei zonos, kritiškai svarbios pėstiesiems – šaligatviai, perėjos ir viešojo transporto stotelės.
Be to, didelis dėmesys skiriamas aplinkosauginiams rizikos taškams, tokiems kaip vietos prie lietaus nuotekų grotelių ir nuokalnės, kur lapai gali sukelti užsikimšimus ar padidinti slidumo riziką. Valymo darbai taip pat planuojami atsižvelgiant į lapų kaupimosi mastą tankiuose medžių masyvuose ir techninio privažiavimo galimybes, teikiant pirmenybę zonoms, kur galima efektyviai panaudoti mechanizuotą techniką.
Iššūkis Marijonų kvartale
Vis tik lapus surinkti sunku ne tik dėl sudėtingų oro sąlygų, bet ir dėl sudėtingų teritorijų, kur technika tiesiog negali patekti. Vienas didžiausių galvos skausmų – Marijonų kvartalas, kur lapų surinkimo darbai yra apsunkinti ne tik gamtos, bet ir gyventojų elgesio.
„Marijonų kvartale lapų surinkimo darbai yra ženkliai apsunkinti dėl didelio medžių kiekio ir intensyvaus automobilių statymo. Dalis gyventojų savo transporto priemones palieka važiuojamojoje dalyje, todėl valymo technika neturi galimybės pilnai pravažiuoti ir išvalyti gatvių. Nors kai kuriose gatvėse yra įrengti stovėjimą ribojantys ženklai, galiojantys tam tikromis savaitės dienomis, gyventojai jų dažnai nepaiso. Dėl to yra sudėtinga atlikti tiek mechanizuotą valymą, tiek laiku surinkti ir išvežti lapus iš šio kvartalo“, – aiškino J. Indulytė.
Nuo gatvės iki komposto
Bendrovė „Panevėžio specialusis autotransportas“ paaiškina, kad surinkti lapai keliauja per griežtą, aplinkai draugišką procesą. Mechaninėmis ir rankinėmis priemonėmis surinkta lapų masė pakraunama į specialų transportą ir vežama į žaliųjų atliekų tvarkymo aikšteles.
Ten lapai tvarkomi kaip biologiškai skaidžios atliekos – dažniausiai kompostuojami arba kitaip perdirbami pagal griežtus atliekų tvarkymo reikalavimus, užtikrinant jų antrinį, aplinkai draugišką panaudojimą.
Kaip tvarkyti savo lapus?
Gyventojams, kurie lapus sušluoja savo sklypuose, taikomos specialios taisyklės ir numatytos nemokamos atliekų pridavimo vietos. Panevėžiečiai, gyvenantys privačiuose namuose, gali nemokamai pristatyti žaliąsias atliekas į šias surinkimo aikšteles: Pilėnų g. 43 (300 kg per metus), Savitiškio g. 8, Senamiesčio g. 114B ir Kėdainių g. 13 ir 15 (po 500 kg per metus).
Daugiabučių namų bendrijos taip pat gali gauti pagalbą: jų atstovai kviečiami kreiptis į bendrovės specialistus ir užsakyti vienkartinį nemokamą žaliųjų atliekų išvežimą.
Norint, kad lapų išvežimas vyktų sklandžiai, gyventojai turi užtikrinti, jog atliekos sukrautos patogioje vietoje. Labai svarbu, kad lapų krūvos netrukdytų elektros laidams ar žemai nusvirusioms medžių šakoms, o sunkiasvorė technika galėtų lengvai privažiuoti nepažeisdama vejos ir dirvožemio.