Tiksliosios ūkininkavimo sistemos: patogumas ar reali nauda?
Kiekvienais metais tiek mažesni, tiek dideli ūkiai modernizuojasi ir investuoja į tiksliąsias ūkininkavimo sistemas. Lygiagretus ar automatinis vairavimas atsiperka greičiau nei per 2-3 metus, palengvina nuovargį ir sumažina nuolatines išlaidas. Tačiau renkantis sistemą pirmą kartą kyla nemažai klausimų, kokie yra sistemų skirtumai ir reali nauda ūkiui. Specialistai pataria tiksliąsias ūkininkavimo sistemas diegti palaipsniui, tariantis su produktų žinovais.
Didelės gamybos sąnaudos ir siekis padidinti pasėlių efektyvumą lemia, kad ūkiai vis labiau investuoja į lygiagretaus ir automatinio vairavimo technologijas. Ūkininkai, kenčiantys dėl didelių sąnaudų, yra atviri viskam, kas padės sutaupyti jų ūkio išlaidas. Ne mažiau svarbu yra tai, kad naudojant tiksliąsias sistemas operatorius patiria mažesnį nuovargį ir padaro mažiau klaidų dirbdamas laukuose. UAB „Dotnuva Baltic“ tiksliosios žemdirbystės inžinierius Lukas Šapranauskas pastebi, kad Lietuvoje vis daugėja ūkininkų pasirenkančių naudoti įvairias tiksliąsias sistemas, iš kurių gaunamas patogumas, taupymas ir tikslumas, ir tuo tikrai nenusiviliama. Juo labiau, kad dauguma naujų traktorių ir javų kombainų jau turi integruotas automatinio vairavimo sistemas.
Kodėl vis daugiau ūkininkų naudoja lygiagretaus ir automatinio vairavimo sistemas?
Pirmas žingsnis tikslaus ūkininkavimo link, kuris nereikalauja daug investicijų, yra lygiagretaus vairavimo sistemos. Tokias sistemas rinkoje galima įsigyti nuo 1500 eurų. Lygiagretaus vairavimo sistemos padidina darbo efektyvumą, kadangi lengviau dirbti tamsiu paros metu, lyjant ar esant rūkui. Sumažinami persidengimai ir neaprėptų plotų kiekiai. Taip sutaupomos sėklos, trąšos, augalų apsaugos produktai ir išvengiamas pertręšimas ar augalų apsaugos priemonių perdozavimas. Tokios sistemos labai greitai atsiperka. Anot L. Šapranausko, ūkininkai, pabandę, pavyzdžiui, FieldBee lygiagretų vairavimą, stebisi, kodėl anksčiau neįsigijo šios sistemos, ir neįsivaizduoja, kaip galima būtų vėl grįžti prie senojo vairavimo būdo.
Dar viena sistema, dar labiau palengvinanti darbą – automatinio vairavimo sistema, kuri dar labiau palengvina darbus ir padeda sutaupyti. Jas renkasi didesni ūkiai. Sistema gali būti hidraulinė arba su elektriniu vairu, kuris montuojasi vietoj originalaus technikos vairo. Tokias sistemas rinkoje galima įsigyti nuo 4500 eurų. Automatinio vairavimo sistemos gali išgauti net 1 cm tikslumą, o technikos operatorius gali daugiau dėmesio skirti kitiems veiksmams, pavyzdžiui, padargo ir jo parametrų stebėjimui. Taip sutaupoma dar daugiau anksčiau minėtų išteklių ir operatorius patiria mažesnį nuovargį dirbdamas laukuose.
Automatinis vairavimas naudojamas ne tik traktoriuose, bet ir kombainuose, nes derliaus nuėmimo metu tai pat reikalingas tikslumas ir efektyvumas. Kombainuose, ypač mažiau automatizuotuose, reikia daug dėmesio skirti kombaino pjaunamosios stebėjimui ir reguliavimui. Automatinis vairavimas leidžia negalvoti ir neužimti vairo ranka, o susikoncentruoti į patį derliaus nuėmimo procesą.
Darbas tiek su lygiagretaus, tiek su automatinio vairavimo sistema sutaupo trąšų, kuro, augalų apsaugos produktų ir tuo pačiu didina derlių. Sistemos suteikia daugiau galimybių dirbti ir prasto matomumo sąlygomis, o svarbiausia – mažina operatoriaus nuovargį ir taip padeda išvengti klaidų darbo metu.
Kodėl kai kurie ūkininkai vengia automatinio vairavimo elektrinių vairų?
Hidraulinis vairavimas yra komfortiškesnis lyginant su elektriniu vairu, todėl, kad automatinio vairavimo metu pats vairas fiziškai nesisukinėja ir yra lengviau perimti vairavimą. Tačiau, jeigu traktorius yra be automatinio vairavimo paruošimo, hidraulinio vairavimo pajungimas yra labai brangus, nes reikia keisti vairo kolonėlę į automatinio vairavimo kolonėlę, daug elektros laidų ir daug darbo valandų. Elektrinis vairas yra gerokai pigesnis ir patogiau sumontuojamas variantas, kurį vis dažniau renkasi net ir automatinio vairavimo paruošimą turintys traktorių savininkai.
„Daug kas prisimena senos kartos elektrines vairavimo sistemas, kurios garsiai dirbdavo, užimdavo nemažai vietos ir dirbdavo netiksliai. Naujos kartos elektriniai vairai yra nepalyginamai tikslesni, patogesnis ir tylesni. Anksčiau šias sistemas vertinę skeptiškai, išbandę naująsias supranta, kad pojūtis ir nauda, atsiperkamumas yra labai didelis ir nepalyginamas su ankstesnės kartos elektriniais vairais. Be to, daugumai naujesnių elektrinių vairų nereikalingas posūkio kampo daviklis, kaip hidraulinio vairavimo sistemoms arba seniems elektriniams vairams, nes maksimalus posūkio kampas nustatomas kalibravimo metu. Didžiausias sistemos privalumas yra tas, kad navigacines sistemas su elektriniu vairu nėra sudėtinga išmontuoti ir perkelti ant kito traktoriaus arba įsigyti du elektrinius vairus ir naudoti tą pačią anteną ir ekraną pakaitomis abiem skirtingiems traktoriams“, tiksliosios žemdirbystės inžinierius L. Šapranauskas.
Ypatingam tikslumui pasiekti – amerikietiškasis RAVEN
RAVEN prekės ženklas labai populiarus Amerikoje, o į Europą atkeliavo tik 2022-2023 metais, kai CNH kompanija investavo į šį žinomą tiksliojo ūkininkavimo sistemų kūrėją ir gamintoją. Lietuvoje RAVEN tampa vis populiaresnis, o RAVEN produktų pasirinkimo gama gana plati, ir pagrindinis išskirtinumas – ypatingas tikslumas. Dažniausiai lygiagrečiam vairavimui naudojamas CR7 ekranas, o automatiniam vairavimui CR12 ekranas, kadangi pastarasis yra didelis ir vienu metu galima matyti padargo langą ir navigacijos langą.
Aukštos kokybės RS1 antenoje integruotas SIM modulis, nuotolinei pagalbai atnaujinimams ir RTK ryšiui. Be to, antenoje yra sumontuotas automatinio vairavimo valdiklis, todėl nereikia montuoti atskiro valdiklio kabinos viduje. Antenoje yra ir posvyrio kampo daviklis (giroskopas), kurio dėka algoritmai paskaičiuoja, kaip reikia sukti vairą, kai traktorius yra pasviręs esant grumstams ar vykdant arimą, taip išgaunant didžiausią tikslumą. RTK ryšio pagalba išgaunamas 2,5 cm ir didesnis tikslumas.
RAVEN DirecSteer elektrinis vairas yra ko gero tyliausias rinkoje. Šį vairą galima sumontuoti į bet kokį traktorių, kuris turi vairo stiprintuvą ir išgauti maksimalų tikslumą. Naudojant šį vairą, nereikalingas posūkio kampo daviklis, nes vairas žino posūkio kampo laipsnius pagal kalibravimą ir vairo padėtį. Tiems, kas nenori naudoti kelių ekranų vienu metu (1 vairavimui, 1 padargui), yra galimybė įsigyti RAVEN su ISOBUS jungtimi. Jeigu padargas turi ISOBUS jungtį, RAVEN CR12 ekrane galima matyti ir valdyti padargą, naudoti sekcijų kontrolę ir kintamos normos tręšimo planus. Tai pat yra galimybė RAVEN naudoti ir vairavimui atbulomis. Yra tokių ūkių, kurie ant traktoriaus galo kabina pjaunamąją ir pirmiausia nupjauna derlių, jį padžiovina laukuose ir tik tuomet su kombainu surenka.
RAVEN įmanoma prisijungti prie daugelio gamintojų traktorių sistemų su paruoštu automatiniu vairavimu. Žvelgdami į ateitį, kai kurie klientai įsigyja traktorius su automatinio vairavimo paruošimu, bet investuoja į automatinio vairavimo komplektus tik po vienų ar kelių metų. Kai yra paruošimas, montuojamas CR12 ekranas, RS1 antena ir prijungiami keli laidai. Taip traktoriuje atsiranda automatinis hidraulinis vairavimas.
Tą pačią RAVEN sistemą galima susimontuoti į kelis traktorius, t. y. į abu traktorius sumontuoti laidyną, elektrinius vairus ir perkėlinėti anteną bei ekraną. Tuo atveju, keliais paspaudimais ekrane pakeičiamas traktoriaus profilis, ir nereikia papildomai kalibruoti kas kartą perkėlus prietaisus ant kito traktoriaus.
Lietuvoje vis daugėja ūkininkų pasirenkančių naudoti įvairius RAVEN arba FieldBee komplektus. Įrangos kokybė pasiteisina, dirbama efektyviau. Pirmiausia paskata naudoti technologijas yra ekonominė, kaštų taupymas, išlaidų mažinimas, bet netrukus pajuntama, kad operatoriui dirbti yra daug patogiau ir lengviau. „Dotnuva Baltic“ tiksliosios žemdirbystės inžinierius L. Šapranauskas pataria: „Nebus geresnio laiko investuoti į tiksliąsias ūkininkavimo sistemas nei dabar. Žemės ūkyje iššūkių nemažėja, darbus norime atlikti kuo greičiau ir tiksliau, darbuotojų kai kuriuose ūkiuose trūksta. Lygiagretaus ir automatinio vairavimo sistemos tikrai gali palengvinti darbus, padėti efektyviau ūkininkauti ir sutaupyti. Tuo jau džiaugiasi ne vienas ūkio savininkas Lietuvoje“.