Kaimas skęsta dulkėse. Iki 2028 m. išasfaltuos tik 160 km valstybinės reikšmės žvyrkelių?

Asociatyvi nuotr. Gedimino Stanišausko nuotr. Asociatyvi nuotr. Gedimino Stanišausko nuotr.

Vyriausybė ketina iki antro šių metų ketvirčio įkurti Kelių fondą. Šios institucijos prioritetas būtų užtikrinti tvarų infrastruktūros finansavimą, jos priežiūrą ir vystymą. Tačiau tarp programos priemonių numatyta iki 2028 m. išasfaltuoti tik 160 km valstybinės reikšmės žvyrkelių. Tuo tarpu „Via Lietuva“ per 2018-2024 m. išasfaltavo per 1600 km žvyrkelių visoje Lietuvoje. Ar tai užtikrins regionų plėtrą? Ar neliks Lietuvos kaimai ir toliau skęsti dulkėse?

Skaičiai (ne)galutiniai

LR Susisiekimo ministerija teigia, kad Kelių fondo tikslas bus gerinti viso valstybinės reikšmės kelių tinklo būklę, įskaitant ir pagrindinius šalies kelius, ir avarinės būklės tiltus. Tačiau kodėl planuojama išasfaltuoti tik 160 km žvyrkelių? Ministerijos komunikacijos skyriaus specialistai nurodė, kad toks rodiklis nustatytas įvertinus skiriamų tikslinių lėšų kiekį, t. y. kasmet iki 2028 m. kelių su žvyro danga asfaltavimui numatyta po 20 mln. Eurų. „Tačiau, tai tik viena iš galimų priemonių. Ateityje planuojama skirti papildomų lėšų valstybinių žvyrkelių asfaltavimui, išasfaltuotų ruožų skaičius galėtų būti didesnis“, – patikino atstovai spaudai.

Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) patarėjas ekonomikos ir susisiekimo klausimais Raivydas Rakauskas taip pat tiki, kad Vyriausybės programos priemonėse numatyti skaičiai nėra galutiniai. „Lietuvos savivaldybių asociacija dar neskuba daryti išvadų, kol nėra nustatytas galutinis tikslas. Kai Vyriausybė patvirtins priemonių planą, tada bus galima kalbėti tvirčiau. Šiuo metu tai yra tik projektas, kuris dar derinamas“, – teigė pašnekovas.

Planas neatitinka strategijos

Visgi R. Rakauskas pažymėjo, kad šiuo metu Vyriausybės planuose numatytas skaičius ne itin džiugina. „Ketinimas iki 2028 m. išasfaltuoti tik 3 proc. visų valstybinės reikšmės žvyrkelių yra kiek mažiau ambicingas negu nustatyta Valstybinės reikšmės kelių priežiūros ir plėtros 2022-2030 m. strateginėse gairėse“, – išskyrė LSA patarėjas.

Šiuo metu Lietuvoje valstybinės reikšmės žvyrkelių yra per 5000 km. R. Rakauskas priminė, kad strateginėse gairėse numatyta, jog iki 2030 m. šalyje turėtų likti ne daugiau kaip 20 proc. kelių su žvyro danga.

„Šiuo metu šis rodiklis siekia 25 proc. Tad norint strateginį tikslą pasiekti iki 2030 m., reikėtų išasfaltuoti dar apie 1000 km. Tai maždaug 200 km per metus. Kol kas Vyriausybės nuostatų įgyvendinimo plane nustatytas rodiklis signalizuoja apie lėtesnį tempą“, – skaičiavo LSA atstovas.

(Ne)pamiršti Lietuvos kaimai

Kaip tokie tempai paveiks regionų plėtrą? „Žvyrkelių asfaltavimas yra labai svarbus – tai ir geresnis susisiekimas su darbo vietomis, mokymosi, gydymosi įstaigomis, ir su kitomis viešosiomis paslaugomis. Faktas, kad regionų plėtros visumoje žvyrkelių asfaltavimas ir apskritai kelių būklės tobulinimas yra neatsiejama ir labai svarbi dalis“, – įsitikinęs R. Rakauskas.

LR Susisiekimo ministerijos atstovai spaudai pažymėjo, kad regionų plėtrai reikšmingą įtaką daro ne vien žvyrkelių asfaltavimas, bet ir apskritai infrastruktūros gerinimas, pavyzdžiui, investicijos į darbo vietų kūrimą, gyvenimo kokybės gerinimas, švietimo, sveikatos bei kultūros paslaugų prieinamumas. Tuo pačiu buvo užtikrinta, kad be priežiūros neliks ir į prioritetinio sąrašo viršūnę asfaltavimui nepatenkantys keliai: „Mažai naudojami žvyrkeliai taip pat sulauks dėmesio – jie prižiūrimi alternatyviais būdais, pavyzdžiui, taikant žvyro dangos stabilizavimą specialiais cheminiais priedais, reguliariu greideriavimu, paviršiaus atnaujinimu ar kitais sprendiniais.“

Vilties dėl palankių Vyriausybės sprendimų regionų plėtrai nepraranda ir LSA. „Tikime, kad faktiniai darbai gerokai viršys dabartines ambicijas ant popieriaus“ – užbaigė R. Rakauskas.

Video