Žieminių padangų rebusai: kokios efektyviausios ir kiek pabrango jų keitimas

Asociatyvi nuotr. Gedimino Stanišausko nuotr. Asociatyvi nuotr. Gedimino Stanišausko nuotr.

Sinoptikų teigimu, šiemet spalis ypatingai šiltas, tačiau užsitęsus geriems orams, vasarines padangas į žiemines  vis tiek teks pasikeisti. Pastarosiomis savaitėmis norinčiųjų pasikeisti padangas skaičius išaugo. Specialistai ragina nedelsti, o esant galimybei nelaukti paskutinės minutės, nes žieminės padangos gali praversti ne tik žiemą, bet ir žvarbų rudenį.

Lietuvos autoservisų asociacijos direktorius Gediminas Kriaučiūnas sako, kad vairuotojai tapo supratingesni ir gerokai anksčiau pradeda galvoti apie žiemines padangas.

„Vairuotojai jau pasimokė, kad uždelsus gali tekti laukti eilėje, todėl iš anksto registruojasi padangų keitimui. Kiti stengiasi tai padaryti atveždami automobilį profilaktinei patikrai“, – sako jis.

G. Kriaučiūnas ragina nesistebėti, kad šiemet keičiant padangas gali tekti labiau atverti piniginę. Kainodarą, anot jo, privertė peržiūrėti išaugusios energijos kainos.

„Kainos servisuose yra nevienodos, tačiau, vertinant bendrai, vidutiniškai ši paslauga pabrango apie 20-25 procentus. Visgi reikia pažymėti, kad servisai yra stabilesni nei elektros kainos, kurios per mėnesį keičiasi ne vieną kartą“, – pažymi pašnekovas.

Žieminės padangos pagelbėja ir rudenį

VILNIUS TECH Transporto inžinerijos fakulteto doc. dr. Vidas Žuraulis akcentuoja, kad mūsų geografinė padėtis lemia įvairius meteorologinius veiksnius, kuriems reikia tinkamai pasiruošti. Anot jo, vasarinės padangos efektyvumas reikšmingai sumažėja jau prie 5-7 laipsnių šilumos. Dėl silpnai teigiamos temperatūros ir nuo medžių krintančių lapų apie padangų keitimą į žiemines vertėtų susimąstyti anksčiau, nei to reikalauja kelių eismo taisyklės (KET).

„Rudenį daugėja drėgmės ant kelio dangos, žemėja temperatūra ir vasarinės padangos tinkamai nebeatlieka savo funkcijos. Žieminės padangos mišinys yra atsparesnis žemesnėms temperatūroms, taip pat, padanga turi grubesnį raštą. Minimali žieminių padangų protektoriaus riba siekia 3 mm. Gilesnis protektoriaus raštas leidžia geriau sukibti su kelio danga, ant kurios yra kritulių. Tokia padanga taip pat padeda geriau išstumti iš po kontakto zonos  purvą, vandenį, sniegą. Grubesnis protektorius, kuriuo pasižymi žieminės padangos, pagelbėtų ir vėlyvojo rudens laikotarpiu, kai daug prikritusių šlapių lapų“, – sako V. Žuraulis.

Kokios padangos tinkamiausios Lietuvos keliams?

V. Žuraulis atkreipia dėmesį, kad žieminės padangos dažniausiai būna vidutinio minkštumo, europinės arba  skirtos šiaurietiškoms oro sąlygoms. Ir nors padangų pasirinkimas platus, tačiau, anot VILNIUS TECH docento, nėra padangų, idealiai tinkančių visiems orams.

„Šiaurietiškoms oro sąlygoms pritaikytos padangos yra minkštesnės ir jos tinkamos mūsų geografinei zonai. Tokių padangų sukibimas ant snieguotos kelio dangos, ledo, esant šlapdribai, yra geresnis. Tačiau važiuojant gera bei sausesne kelio danga jų savybės yra prastesnės“, – pažymi V. Žuraulis.

Jis itin skeptiškai vertina universaliąsias padangas. Esą, tokias padangas galėtų naudoti tik periodiškai automobilį naudojantys vairuotojai – tokie, kurie uoliai planuoja keliones, stebi orų sąlygas ir keliauja nedidelius atstumus.

„Tai, kas tinka viskam, dažniausiai netinka niekam. Universalias padangas galima naudoti tada, kai žmogus leidžia sau kelionę planuoti atsargiai ir yra užtikrintas, kad sąlygos nepablogės. Tokiu atveju šios padangos gali būti naudojamos, tačiau vengiant žiemą išsukti iš pagrindinių kelių. Jei automobilis naudojamas kasdien, universali padanga net neturėtų būti svarstoma“, – įspėja ekspertas.

V. Žuraulis išskiria ir dar vieną tipą – dygliuotas padangas. Tokias padangas dažniausiai renkasi ne miestuose gyvenantys vairuotojai, tačiau šaltuoju sezonu ir mieste galima išvysti automobilių, su ant lango priklijuotu skiriamuoju ženkliuku, įspėjančiu apie vairuotojo naudojamas dygliuotas padangas.

„Dygliuotos padangos skirtos ekstremalioms žiemos sąlygoms, kurių pastaruoju metu turime gerokai mažiau. Vertinant mūsų žiemas, pakanka kokybiškų vidutinio arba minkšto mišinio žieminių padangų. Reikia turėti omenyje, kad dygliuota padanga miestų gatvėse ir nuvalytuose keliuose nesuteiks nei važiavimo komforto, nei saugumo, nes su kelio danga papildomai kontaktuoja  ir metaliniai dygliai, kurie mažina sukibimą“, – pataria V. Žuraulis.

Video