Dirvožemio tankėjimo problema. Kaip išvengti dirvos sutankinimo

Asociatyvi nuotr. Asociatyvi nuotr.

Dirvos sutankinimas, dirvos tankėjimas, technologinės vėžės

Dirvos sutankėjimas dirbamuose laukuose tampa vis opesne problema. Sunkiasvorės žemės ūkio technikos spaudžiama sutankėjusi dirva prilygsta suspaustai virtuvinei kempinėlei – joje nelieka vietos orui ir vandeniui. Ypač jautriai į dirvožemio sutankinimą reaguoja rapsai, saulėgrąžos, soja, žirniai, kukurūzai, cukriniai runkeliai, vasarinės kultūros. 

Pernelyg sutankintoje dirvoje auginamų pasėlių ir daržovių potencialas mažėja apie 30-40 %. Augalų šaknims trūksta oro ir vandens, nes per labai tankų dirvos sluoksnį aeracija ir drėgmės patekimas vyksta sunkiau. Balos ilgam išlieka paviršiuje, nes vanduo negali greičiau įsigerti į tankią žemę, o augalai klanuose mirksta ir suserga, puolami puvimo grybelių. Kaip išvengti dirbamos žemės sutankinimo ir jo daromos žalos?

Technologinės vėžės sutankina tik 15 % ploto

Modernios technikos svoris ir kiekis ženkliai padidėjo, lyginant su kolūkių laikais. Vidutiniškai dabartiniai traktoriai sveria apie 10 tonų, kombainai – iki 30 tonų. Visą tai padauginus iš technikos kiekio ir atvykimo į laukus kiekio, nenuostabu, kad laukų paviršius beveik prilygo gruntkeliui. 

Todėl žemės ūkio technikos važiavimui reikia skirti tam tikras nuolatines judėjimo provėžas pasėlių laukuose – vadinamas technologinėmis vėžėmis.

Technologinių vėžių taikymas žemdirbystėje įvairiuose pasaulio šalyse parodė labai teigiamus rezultatus – pavyko išgelbėti nuo sutankinimo iki 85 % ploto. Likę 15 % atitenka technologinėms vėžėms, kuriomis rieda žemės ūkio technika: traktoriai, kombainai, sunkvežimiai, surinkimo bunkeriai – dirva sutankinama tik siauriuose vėžių ploteliuose po jų ratais, o likusi didesnė lauko dalis lieka nepaliesta ir nespaudžiama.

Žemesnis slėgis padangose mažiau spaudžia dirvą

Sumenkinti dirvos tankėjimą galima, sumažinant slėgį traktorių padangose. Mechanizatoriai dažnai “perpučia” ratus, kuomet slėgis padangose siekia net 1,5-1,9 barų. Ekspertai vienbalsiai teigia, kad optimalus slėgis neturi viršyti 0,8-0,9 bar. Tyrimais nustatyta, kad pernelyg didelis slėgis padangose ne tik stipriau spaudžia dirvą, bet ir sumažina traktoriaus sukibimo plotą ir tempimo galią iki 38 procentų: su 1,2 barų tempimo jėga mažėja 12 %, su 1,5 bar – 25 %, o su 1,9 bar – ištisais 38 %. 

Dirbti su mažu slėgiu leidžia specialios padangos- bekamerinės, žemo ir labai žemo slėgio. Tokios padangos turi minkštesnę gumą, o tai savo ruožtu gali plačiau išsiplėsti sukibimo su žeme plotą. Spaudimas žemei tuomet sumažėja 6-7 kg/cm².

Minkštos padangos sumažina žemės sutankėjimą 

Ypač gerai veikia radialinės konstrukcijos padangos, garantuojančios gerokai plokštesnį sukibimą su dirvos paviršiumi. 

Kompanija Trelleborg gamina flotacines minkštas padangas pagal IF technologiją, galinčias dirbti su žemu slėgiu. VF technologijos padangos yra dar minkštesnės, o slėgis jose dar žemesnis – 0,6-0,8 bar. Bet naudotis tokiomis padangomis galima, tik įtaisius ratuose platesnius diskus – pvz., 710/60R 42 (vietoj standartinių 710/70R 42). 

Platesni ir sudvigubinti ratai – puikus sprendimas

Praktika rodo, kad sudvigubinti ir sutrigubinti ratai padėjo sumažinti spaudimą dirvai 20-50 %. Be to, jie padidino technikos tempimo jėgą ir pravažiuojamumą. Traktorius sudvigubintais priekiniais ir galiniais ratais gamina John Deere, Case IH, Claas. 

Sutrigubinti ratai 4 kartus mažiau sutankina dirvožemį. Tuo jie prilygsta vikšriniams traktoriams. Kita vertus, dviguba ir triguba guma apsunkina mašinos manevringumą, nes padidėja posūkio spindulys, o išorinės padangos guma susidėvi greičiau. 

Vikšriniai traktoriai gelbsti dirvą

Vikšrai mažiausia traumuoja dirvožemį, palyginant su padangomis. Vikšrų sukibimo su dirva plotas kartais būna 150 % didesnis. Pvz., paprastos viengubos padangos turi tik 1,2 m² sukibimo plotą, sudvigubintos – apie 2,5 m², o vikšrai – apie 3,5 m². 

Kito palyginimo metu technologai nustatė, kad 380 AG traktorius su dvigubais ratais spaudžia dirvą 650 g/cm², tuo tarpu sunkesnis ir galingesnis 580 AG vikšrinis traktorius spaudžia ją mažiau – tik 450 g/cm².

Vikšriniai traktoriai gerokai mažiau buksuoja (2 % prieš 15 %). Buksavimo metu ratinių traktorių padangos labai įsigilina į dirvą, sudaro joje vėžę, po kuria vyksta sluoksnių sutankėjimas.

Video