Kėdainių rajone – žvėriškas mokesčio už komunalines atliekas augimas
Atliekas veža rečiau, o mokate daugiau
Nuo balandžio pirmosios Kėdainių rajono gyventojams žvėriškai padidėjo mokestis už komunalinių atliekų tvarkymą. Nuo šiol mokėti teks bene dvigubai daugiau. Paskutines kelnes žmonėms tokiu mokesčiu numauti užsimoję rajoną valdantys politikai veblena, esą nieko čia baisaus, sunkiau besiverčiantys galės pasinaudoti jiems numatytomis lengvatomis, tačiau atidžiau pažvelgus į suplanuotą lengvatų sistemą akivaizdu, kad tomis lengvatomis galės pasinaudoti tik nedidelis procentas Kėdainių rajono gyventojų, o didžiajai daugumai teks bemaž dvigubai paploninti kišenes ir šiuo mokesčiu pasotinti žmonių pinigais taip niekada ir nepasotinamą valdžios apetitą. Net ir opozicija jau mandagumo žodžių į vatą nevynioja ir sako, kad valdančiųjų sugalvota mokestinė lengvatų sistema tėra tik „makaronų kabinimas“ žmonėms ant ausų.
Dangstosi tuo, kad mokestis esą padidintas visame Kauno regione
Jau ilgą laiką dėl mokesčių didinimo už komunalinių atliekų tvarkymą su visomis Kauno regiono savivaldybėmis intensyviai kalbėjęsi Kauno regiono atliekų tvarkymo centro (Kauno RATC) atstovai galiausiai pasiekė savo – įtikino, kad mišrių komunalinių atliekų priėmimo ir apdorojimo mokestis turi didėti.
Nuo balandžio pirmosios šis mokestis išaugo kone dvigubai – nuo 62,81 euro iki 106,64 euro už 1 toną.
Kitų atliekų, neturinčių asbesto, priėmimo ir apdorojimo mokestis taip pat augs, tiesa, ne tiek ženkliai – nuo 100 iki 109 eurų, o kitų atliekų, turinčių asbesto, priėmimo ir apdorojimo mokestis – nuo 110 iki 119 eurų už toną.
Taip pat jau anksčiau yra išaugęs mokestis už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamoms atliekoms – nuo 15 eurų pakilo iki 50 eurų už toną.
Įvertinus ir atlyginimo augimą bei kitus išaugusius kaštus, Kėdainių politikai priėjo prie išvados, kad mokestį už atliekų surinkimą reikia drastiškai padidinti ir didelei daliai krašto gyventojų bei įmonių.
Tiesa, kadangi mokestis gyventojams ir įmonėms auga tik nuo balandžio pirmosios, per pirmus tris šių metų mėnesius savivaldybės skola Kauno RATC jau gali susidaryti apie 600 tūkst. eurų už atliekų surinkimą pagal pakeltus įkainius, tad ši pinigų suma bus dengiama iš savivaldybės biudžeto – mokesčių mokėtojų pinigais.
Savivaldybė gyventojais nepasitiki?
Skaičiuojama, kad nepakėlus atliekų surinkimo ir tvarkymo mokesčio gyventojams, faktinės atliekų tvarkymo išlaidos būtų kone milijonu eurų didesnės, nei sumokėtų krašto gyventojai.
Savivaldybė padengti tokio skirtumo negali, todėl, be abejonės, už atliekų tvarkymo pabrangimą turės susimokėti gyventojai.
Vis dėlto paaiškėjo, kad naujai parengta tvarka kažkodėl labiausiai nepalanki vidutinei šeimai su dviem vaikais ir tai sukėlė labai daug diskusijų bei klausimų tarp rajono tarybos narių.
Pagal naująją tvarką tiek butams, tiek namams nustatyta vienoda vietinės rinkliavos pastovioji dalis už objektą. Kintamoji dalis diferencijuota pagal gyvenamąją teritoriją, nes skiriasi konteinerių ištuštinimo dažnumas mieste ir kaime.
Butuose, kuriems vietinės rinkliavos kintamoji dalis nustatyta pagal gyventojų skaičių, galima tikslinti ir mokėti vietinės rinkliavos kintamąją dalį pagal faktinį (o ne gyvenamąją vietą deklaravusių) gyventojų skaičių.
O gyventojai, kurie gyvena individualiuose namuose, kažkodėl negali pasirinkti mažesnio mišrių komunalinių atliekų konteinerio – taisyklės numato, kad 120 litrų talpos konteinerį gali turėti tik tie namai, kuriuose gyvena 1 arba 2 žmonės. Tad jei šeima turi vaiką, teks naudotis dvigubai didesniu konteineriu, ir visai nesvarbu, kad kaskart užpildote tik pusę jo arba nuoširdžiai rūšiuojate.
Tuo tarpu verslas, kuris rūšiuoja komunalines atliekas bei atskirai tvarko gamybines bei komercines atliekas, turės galimybę valdyti susidarančių nerūšiuotų atliekų kiekius ir mokėti mažiau, jeigu į komunalinių atliekų tvarkymo sistemą pateiks mažesnius mišrių komunalinių atliekų kiekius.
„Gyventojai, kurie nori rūšiuoti, mokės daugiausiai. Pakeltos kainos motyvacijos rūšiuoti atliekas tikrai nekelia.
Be to, skaudu girdėti, kad kėdainiečiais nepasitikima“, – sakė Indrė Fiodorova, atkreipdama dėmesį į tai, kad verslas kažkodėl turi lankstesnes galimybes pats susidėlioti jam tinkamas atliekų vežimo sąlygas nei pavieniai gyventojai.
Jai antrino ir Lina Šlamienė.
„Verslai galės susimažinti komunalinių atliekų konteinerius ir dydžius, tačiau nemaža dalis gyventojų negali to padaryti, nes jais nepasitikima“, – reziumavo ji.
Kainos kils vienišiems žmonėms ir gyvenantiems atokiau
Paradoksas tas, kad itin didelis mokesčio augimas numatomas ne kam kitam, o šeimoms su vaikais. Dar keisčiau tai, kad mokestis mažesnis bus tiems, kurie gyvena butuose, nei tiems, kurie gyvena individualiuose namuose. Dar labiau keista tai, kad diskriminuojami ir gyventojai pagal gyvenamąją vietą. Štai mieste gyvenantiems mokestis kai kuriais atvejais gali ir sumažėti, bet atokiau gyvenantiems – išaugs.
„Tvarka kelia daugiau klausimų nei atsakymų. Kaip atsitiko, kad 70 proc. išaugus vartų mokesčiui, padidėjus atlyginimams ir kitoms Kauno RATC išlaidoms, daliai Kėdainių gyventojų ir verslų mokestis smarkiai išauga, o kitiems – ženkliai mažėja? Lengvatų nustatymo principai kelia abejonių. Neskatina atsakingai rūšiuoti, nei socialiai teisinga“, – nenorėdamas sutikti su tokiu savivaldybės siūlymu kalbėjo buvęs vicemeras Paulius Aukštikalnis.
Savivaldybės pateikti skaičiavimai rodo, kad jei bute gyvena vos vienas asmuo, jam mokestis už atliekų išvežimą padidės nuo 46 iki 59 proc. Jei bute gyvena du asmenys – didės nuo 1 proc. Kėdainių mieste, Vilainių k., Paobelio k., Janušavos k., Pelėdnagių k. iki 54 proc. kitose gyvenvietėse gyvenantiems asmenims.
Ir jei Kėdainių mieste, Vilainių k., Paobelio k., Janušavos k., Pelėdnagių k. butuose gyvenančioms šeimoms, kuriose yra 3 ir daugiau asmenų, mokestis mažės, tai kitose gyvenvietėse gyvenantiems – augs, nebent esate šeima su 5 vaikais… Bet jei esate šeima su vienu ar dviem vaikais, ir gyvenate, tarkime, Akademijoje, susitaikykite mokėti už atliekų vežimą gerokai brangiau nei iki šiol.
Na, o labiausiai mokestis išaugs tiems, kurie gyvena individualiuose namuose. Nors čia gyvenantieji paprastai ir kompostuoja, ir atsakingai rūšiuoja atliekas (ką padaryti name, čia pat, kieme, turint visus reikiamus konteinerius yra lengviau nei bute), jiems mokestis augs labiausiai.
Maža to, kaip minėta anksčiau, jei šeima turi bent vieną vaiką, nori nenori turės naudoti ir mokėti už griozdišką 240 l mišrių atliekų konteinerį, ir niekam nesvarbu, jei jo neprikraunate iki viršaus – mažesnio imti ir mažiau mokėti jums niekas neleis.
Kėdainių mieste, Vilainių k., Paobelio k., Janušavos k., Pelėdnagių k. individualiuose namuose gyvenanti šeima su vienu vaiku galės „džiaugtis“ labiausiai išaugusiu 54 proc. didesniu atliekų surinkimo mokesčiu. Kaina ženkliai kils ir tiems, kurie gyvena vieni. Mažesnio mokesčio gali tikėtis tik šeimos, turinčios 3, 4 ar 5 vaikus.
Kitose gyvenvietėse gyvenantys vieniši asmenys, pora arba šeima su vaikeliu taip pat gauna dovanų kosminį, kone 60 proc. augantį atliekų surinkimo mokestį.
„Labiausiai demotyvuojamos 3–5 asmenų šeimos, kurioms atliekų tvarkymas brangs labiausiai ir, priešingai nei verslai, jos negalės susimažinti konteinerių skaičiaus, nes jais nepasitikima“, – savivaldybės siūlymą kritikavo ir konservatorius Kęstas Šlama.
„Mes esame 4 asmenų šeima, rūšiuojame. Mažesnis konteineris net ir fiziškai lieptų daugiau rūšiuoti.
O nors mes rūšiuojame ir turimas konteineris būna pustuštis, galimybės pasiimti mažesnio konteinerio net nėra“, – realią situaciją nupasakojo P. Aukštikalnis, ragindamas nepritarti tokiam savivaldybės klerkų planui, taip, kaip tą padarė Švietimo ir kultūros komitetas.
Visgi valdantieji socdemai ir liberalai, pasakę, kad jei reikės, prie klausimo bus galima grįžti vėliau, nubalsavo taip, kad nuo balandžio 1 dienos pakilęs mokestis toli gražu nebėra nevykęs balandžio 1-osios pokštas, o daugelį kraštiečių palietusi tiesiog neįtikėtina realybė, smogusi dvigubai išaugusiu mokesčiu už komunalinių atliekų surinkimą.
Paulius Aukštikalnis: „Ar čia ne makaronų kabinimas ant ausų?“
„Socialdemokratų ir Liberalų tandemas (vis negaliu suprasti šio ideologinio paradokso) didėjant rajono biudžetui į rekordines aukštumas (apie 97 milijonus eurų ir dar didelė galimybės skolintis – tokio didelio biudžeto dar niekada neprognozuota), visiems Kėdainių gyventojams ir Kėdainių rajono įmonėms SMARKIAI padidino rinkliavą už atliekų tvarkymą.
Nors mes, visa opozicija, labai dvejojome šiuo sprendimo projektu ir siūlėme neskubėti, neužkrauti atliekų tvarkymo rinkliavos padidėjimo ant gyventojų, bet kur tau, mūsų balsų neužteko, nauja tvarka buvo priimta.
Kas dabar bus nuo balandžio 1-osios?
Daugelis mano amžiaus draugų gyvena bute ar name poromis su vienu, dviem ar trimis vaikais, t. y. mano artimosios aplinkos narių skaičius viename bute ar name svyruoja nuo 1 iki 4, labai retai iki 5.
Pagal naująjį tvarkos aprašą nuo balandžio 1 rinkliava sumažėja šeimoms, kurių „namų ūkis“ sudarytas iš 6 ar 7 žmonių.
Ar daug pažįstate taip gyvenančių? Ar čia ne makaronų kabinimas ant ausų? Beje dažniausiai daugiavaikės šeimos gauna lengvatas.
O jums, jei nesate susikooperavęs su kaimynais gyventi į vieną butą – brangs.
Pateikiu pavyzdį.
Jei gyvenate dviese mieste, bute, jums brangs 1 %, o jei gyvenate bute Akademijos miestelyje, jums brangs 54%.
Jei gyvenate dviese mieste name, jums brangs 37 %, o jei gyvenate name Akademijos miestelyje, Jums brangs 58%.
Ir viso šio rinkliavos brangimo fone jau kuris laikas mieste veža atliekas 2 kartus rečiau.
Tiesa, gyventojai jau kreipėsi į merą dėl dvigubai retesnio atliekų išvežimo, bet, panašu, buvo pasityčiota: atrašytas laiškas, kad patys kalti dėl mišrių atliekų kainų didėjimo ir net nepatingėta nufotografuoti parašų rinkėjų konteinerių, kad kitą kartą net noras nekiltų kreiptis.
Kaip ši naujoji tvarka skatins rūšiuoti, kai šiuo metu nei konteinerio dydžio, nei pakėlimų kartų negalima rinktis?
Įmonėms ši tvarka šiek tiek palankesnė, nenuostabu, juk visi žinome, kas valdančiojoje daugumoje turi stambų verslą, o kas didelį ūkį.“