Kaip išsamiai reglamentuoti teisėkūros poveikio aplinkai ir klimato kaitai vertinimą?
Aplinkos ministerija parengė ir teikia derinti Teisėkūros poveikio aplinkai ir klimato kaitai (ex ante) vertinimo tvarkos aprašo projektą, kuris padės praktikoje įtvirtinti Vyriausybės programoje numatytą pamatuotos aplinkosaugos iniciatyvą.
Apraše siūloma nustatyti išsamų numatomo teisinio reguliavimo poveikio aplinkai ir klimato kaitai vertinimo reglamentavimą klimato kaitos švelninimo, prisitaikymo prie klimato kaitos, aplinkos oro ir vandenų būklės, gamtos išteklių, kraštovaizdžio ir biologinės įvairovės, teritorijų ir išteklių naudojimo efektyvumo srityse.
Numatytos kokybinio ir kiekybinio vertinimo gairės, nustatyti atvejai, kada kokybinis ar kiekybinis vertinimas privalomas. Aplinkos apsaugos agentūra (AAA) ir kitos Aplinkos ministerijai pavaldžios įstaigos įpareigojamos pagal kompetenciją parengti kiekybinės aplinkos būklės ir klimato kaitos rodiklių galimo pokyčio analizės metodines rekomendacijas ir skaičiuokles skirtingoms aplinkosaugos sritims.
Aprašo priede įtvirtinami konkretūs aplinkos būklės ir klimato kaitos rodikliai, jų ribinės reikšmės, kurias viršijus būtų nustatomas reikšmingas neigiamas poveikis. Tokiu atveju teisės akto rengėjui rekomenduojama teisėkūros iniciatyvos atsisakyti, patikslinti arba pateikti siūlymus, kaip tobulinti esamą teisinį reguliavimą, nurodyti priemones, kurios leistų išvengti dėl teisėkūros iniciatyvos atsirasiančio reikšmingo neigiamo poveikio aplinkai ir klimato kaitai, jį sumažintų ar kompensuotų.
Planuojama, kad rodikliai ir jų ribinės reikšmės šiame etape būtų nustatomos tik klimato kaitos švelninimo ir aplinkos oro kokybės srityse, kiti rodikliai ir jų ribinės reikšmės būtų nustatyti AAA ir kitoms Aplinkos ministerijai pavaldžioms įstaigoms iki 2024 m. pabaigos patvirtinus metodines rekomendacijas ir skaičiuokles atitinkamose aplinkosaugos srityse.
Aplinkos būklės ir klimato kaitos rodiklių ribinės reikšmės nustatytos atsižvelgiant į strateginius valstybės tikslus ir kitas aplinkybes. Klimato kaitos švelninimui siūloma ribinė reikšmė – 0 tūkst. t CO2 ekv./m, kadangi pagal prognozes su esamomis klimato kaitos valdymo priemonėmis 2021-2030 m. susidarys 9,637 mln. t CO2 ekv. metinių ŠESD kvotų trūkumas, o su papildomomis priemonėmis – 7, 194 mln. t CO2 ekv. metinių ŠESD kvotų trūkumas.
Jei Lietuva nepasiektų jai nustatytų ŠESD mažinimo tikslų, metinius ŠESD kvotos vienetus turėtume įsigyti iš kitų ES valstybių narių ir tai valstybės biudžetui galėtų kainuoti vidutiniškai iki 400 mln. eurų per 2021-2030 m. laikotarpį. Todėl Aplinkos ministerijos vertinimu bet koks teisėkūros iniciatyva galimai sukuriamas ŠESD padidėjimas turėtų būti laikomas reikšmingu.
Aplinkos oro kokybės atveju rodiklių ribinės reikšmės nustatytos remiantis Aplinkos apsaugos agentūros kasmet vykdomos nacionalinės į aplinkos orą išmetamų teršalų apskaitosduomenimis. Sieros dioksido (SO2) ir kietųjų dalelių KD2,5 ribinė reikšmė yra 1 proc. metinio išmesto kiekio. Azoto oksidų (NOx), nemetaninių lakiųjų organinių junginių (NMLOJ) ir amoniako (NH3) ribinės reikšmės yra 0,025 proc. metinio išmesto kiekio, įvertinus, jog šių teršalų išmetami kiekiai nuo 2005 m. sumažinti nepakankamai.
Projekte taip pat numatomas konsultavimo dėl teisėkūros poveikio aplinkai ir klimato kaitai mechanizmas. Siekiant sudaryti sąlygas teisės aktų projektų rengėjams tinkamai atlikti poveikio aplinkai ir klimato kaitai vertinimą, 2022 m. birželio 1 d. AAA įsteigtas Aplinkos būklės analitikos centras.
Primename, kad vadovaujantis šių metų sausio 17 d. priimtu Vyriausybės tvirtinamu Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos keitimu, Aplinkos ministerija bus atsakinga už konsultavimą dėl poveikio aplinkai ir klimato kaitai vertinimo, AAA – už aplinkos rodiklių pokyčio analizės taikymą.
Taip pat AAA metodiškai vadovaus poveikio aplinkai ir klimato kaitai kiekybinio vertinimo procesui, užtikrindama „vieno langelio“ principą, stebės aplinkos rodiklių pokyčio analizės vykdymą, rinks informaciją iš aplinkos rodiklių pokyčio analizės metodinių įrankių naudotojų, reguliariai atnaujins ir tobulins šiuos įrankius ir kitą metodinę medžiagą.
AAA tinklalapyje jau galima susipažinti su pavyzdinetransporto sektoriaus poveikio klimato kaitai skaičiuokle.Iki aprašo patvirtinimo AAA organizuos sektorines diskusijas, kuriose teisės aktų projektų rengėjus supažindins su metodinių rekomendacijų ir skaičiuoklių taikymu klimato kaitos švelninimo ir oro kokybės srityse.
Pastabas ir pasiūlymus Teisėkūros poveikio aplinkai ir klimato kaitai (ex ante) vertinimo tvarkos aprašo projektui galima teikti iki vasario 9 d. Teisės aktų informacinėje sistemoje (TAIS).