Sodininkas neteko visų pinigų. Žmonės raginami būti budresniais

Asociatyvi nuotr. Asociatyvi nuotr. "Canva" nuotr.

„Laba diena, skambinu iš Jūsų banko, – ragelyje pasigirdo melodingas moteriškas balsas. – Ar šiuo metu galite kalbėti? Jūsų sąskaitoje pastebėjome įtartinų operacijų.“ Atsiliepęs 60-metis Arūnas tuo metu darbavosi sode ir nustebo – tokių skambučių niekuomet nebuvo sulaukęs, o savo sąskaita naudojosi tik pats ir visuomet apdairiai. Tačiau paskambinusi moteris sakė ką kita – esą panašu, kad jo sąskaita bus pasinaudoję piktavaliai, dėl to Arūnas gali prarasti pinigus ir sulaukti teisėsaugos įtarimų.

Sudvejojo, bet…

„Ką daryti? – vyro galvoje ėmė suktis minčių spiečius. – Nejaugi būsiu palaikytas nusikaltėliu, nors prie savo sąskaitos net nesu prisijungęs ir naujausius pavedimus atlikęs praėjusią savaitę? Pirkau kelias prekes interneto parduotuvėje ir atsiskaitinėjau kortele. Gal tai susiję? Kažkokia velniava…“

Pašnekovė puolė raminti ir pasiūlė, anot jos, prevencinį sprendimą. Jeigu Arūnas pasakytų jai savo prisijungimo kodą ir PIN kodus, ji prisijungsianti prie sąskaitos ir patikrinsianti. Arūnas nuskubėjo į namus akinių ir slaptažodžių generatoriaus.

Akimirkai mintyse šmėstelėjo – ar gerai taip atvirauti su nepažįstamąja? „Gal būtų geriau atvykti į skyrių? Kažkaip nesaugiai atrodo“, – sudvejojo jis.

Pašnekovė nenustebo. „Būtent, nesaugiai. Todėl mes ir stengiamės būti lankstūs ir pasirūpiname savo klientais. Neužtruksime nė penkių minučių, o ramybė garantuota ilgam. Man reikės tik prisijungimų, daugiau jokios konfidencialios informacijos“, – aiškino ji.

„Diktuokite… 5457… Taip, gerai, jau matau, kas čia nutiko. Kažkoks keistas pavedimas į Kiniją, tuoj jį užblokuosiu. Viskas gerai. Dar reikės antro jūsų patvirtinimo, kad užbaigtume tikrinimą, sakykite PIN kodą. Ačiū, ir antrąjį“, – instrukcijas dėstė moteris.

Pasigedo pinigų

Arūnas susakė visus prašomus duomenis, pašnekovė padėkojo už bendradarbiavimą ir atsisveikino. Arūnas grįžo prie darbų.

Po poros dienų vyras prisėdo prie kompiuterio – ketino susimokėti komunalinius mokesčius. Jo nuostabai, banko sąskaita, kurioje dar prieš savaitę buvo 4000 eurų, buvo tuščia.

Arūnas karštligiškai mąstė: kur galėjo išplaukti pinigai? Juk nieko brangaus nepirko, jokių automatinių nuskaitymų nėra nustatęs. Ir tada prisiminė pokalbį su banko vadybininke. Susiradęs jos numerį telefone paskambino, tačiau šis buvo išjungtas. Tai sukėlė dar daugiau įtarimų.

Arūnas internete susirado savo banko trumpąjį klientų linijos numerį. Banko konsultantė, išklausiusi patarė pasitikrinti išeinančių mokėjimų skyrelį interneto banke. Ten Arūnas pamatė kelis pavedimus, prieš porą dienų iškeliavusius į jam nežinomų asmenų sąskaitas užsienyje. Iš jo paties sąskaitos! Tyrimą pradėjo ir bankas, ir policija, koks bus rezultatas, prognozuoti nelengva, nes Arūnas pats patvirtino atliktus mokėjimus.

Spaudžia, gąsdina ir skubina

Lietuvos bankų asociacijos (LBA) prezidentės Eivilės Čipkutės teigimu, ši pagal realius faktus sukurta istorija atskleidžia, kad telefoninių sukčių sėkmė dažniausiai susijusi su emociniu spaudimu. Apgavikė kalbėjo užtikrintai, gąsdino žmogų lyg iš niekur atsiradusiu pavojumi, dėstė logiškus patarimus. Užkluptas kasdienėje situacijoje, jis pritrūko budrumo.

Ekspertė primena ir kitą problemą – „fišingą“, kai žmonėms siunčiamos SMS žinutės ar laiškai, primenantys banko ar kitų institucijų pranešimus. Gavėjas kviečiamas spausti ant pridėtos nuorodos, vedančios į sukčių tinklalapį – taip siekiama gauti banko prisijungimo duomenis, patvirtinti piktavalių pavedimus ir pan. Antrąjį šių metų ketvirtį tokių apgavysčių fiksuota daugiau kaip 1500 ir išviliota per 1 mln. eurų. Tokie nusikaltimai sudarė daugiau kaip 60 proc. visų incidentų.

Nevalia pamiršti – jokios finansų įstaigos darbuotojas, institucijos tarnautojas ar pareigūnas niekuomet neprašys jūsų banko sąskaitos numerio ar prisijungimo duomenų, o finansų įstaigos nesiunčia klientams pranešimų su aktyviomis nuorodomis. Pasakyti prisijungimo kodus nepažįstamam žmogui arba suvesti juos sukčių pakištoje svetainėje tas pats, kas atiduoti raktus nuo savo būsto praeiviui ir nurodyti adresą.

Patarimas – nesileisti į pokalbį ir neatsakyti į pranešimus, nespausti nuorodų ir patiems paskambinti į įstaigą ar instituciją, kurios atstovu prisistatė susisiekęs asmuo, susiradus numerį oficialioje interneto svetainėje.

"Šilutės naujienos"

Šilutės naujienos

Video