Copa-Cogeca rengia poziciją dėl Pastangų pasidalijimo ir LULUCF reglamentų peržiūros

Europos Parlamentas Europos Parlamentas

Europos ūkininkų ir kooperatyvų organizacija Copa-Cogeca rengia pozicijos projektą dėl dviejų svarbių ES klimato teisės aktų – Pastangų pasidalijimo reglamento (ESR, EU 2018/842) ir žemės naudojimo, žemės naudojimo keitimo bei miškininkystės reglamento (LULUCF, EU 2018/841) – peržiūros.

Šie teisės aktai yra pagrindiniai Europos Sąjungos klimato politikos ramsčiai, apibrėžiantys valstybių narių įsipareigojimus mažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) emisijas.
Pagal Europos klimato teisės aktą, Europos Komisija privalo iki 2024–2025 m. įvertinti šių reglamentų veikimą ir, jei reikia, pateikti atitinkamus pakeitimus, kad ES pasiektų klimato neutralumą iki 2050 m. bei naująjį 2040 m. klimato tikslą.

AFOLU – link vieningos žemės sektoriaus apskaitos

Vienas svarbiausių planuojamos peržiūros aspektų – žemės ūkio, miškininkystės ir žemės naudojimo integravimas į bendrą klimato politikos sistemą, vadinamą AFOLU (angl. Agriculture, Forestry and Other Land Use).

Šiuo metu ESR ir LULUCF reglamentai veikia atskirai:

ESR apima žemės ūkio metano (CH₄) ir azoto suboksido (N₂O) emisijas,

LULUCF – CO₂ srautus, susijusius su žemės naudojimu ir jo keitimu.

Pagal Komisijos komunikatą COM(2024) 63, siekiama šiuos du sektorius sujungti į vieną apskaitos sistemą, kurioje būtų vertinamas grynasis AFOLU balansas, apimantis tiek emisijas, tiek pašalinimus iš dirvožemio ir biomasės. Toks požiūris leistų suvienodinti ES metodiką su IPCC mokslinėmis gairėmis ir labiau atspindėti tikrąjį žemės sektoriaus poveikį klimatui.

Tačiau Copa-Cogeca atkreipia dėmesį, kad biogeninio metano vertinimas tebėra metodologiškai diskutuotinas klausimas, nes įvairūs GWP (pasaulinio atšilimo potencialo) skaičiavimo modeliai duoda skirtingus rezultatus.

Valdymas ir atitiktis – skaidrumo iššūkis

Pagal dabar galiojančią tvarką:

ESR nustato metines emisijų ribas valstybėms narėms,

LULUCF reglamentas taiko vadinamąją „debeto nebuvimo“ taisyklę – išmetamųjų teršalų kiekis negali viršyti absorbuoto kiekio.

Naujoje AFOLU sistemoje tikimasi, kad būtų nustatytas vienas bendras įsipareigojimas kiekvienai šaliai – pasiekti pusiausvyrą tarp emisijų ir šio sektoriaus absorbcijos.

Tam būtina stiprinti stebėsenos, ataskaitų teikimo ir tikrinimo (SAT) sistemą.
Svarbų vaidmenį čia atlieka CRCF (anglies šalinimo sertifikavimo sistema), kuri, pasitelkdama nuotolinį stebėjimą, skaitmeninius duomenis ir akredituotus tikrintojus, padeda užtikrinti skaidrumą ir palyginamumą tarp valstybių.

Finansavimo klausimas ir įgyvendinimo iššūkiai

Šiuo metu LULUCF reglamente nenumatyti tiesioginiai finansavimo mechanizmai – atitiktis užtikrinama teisinėmis prievolėmis, o įgyvendinimas priklauso nuo Bendrosios žemės ūkio politikos (BŽŪP) bei nacionalinių priemonių.
Copa-Cogeca pabrėžia, kad šis modelis yra fragmentiškas ir trumpalaikis, todėl būtina sukurti ilgalaikę, patikimais duomenimis pagrįstą finansinę sistemą, susietą su realiais klimato rezultatais.

Copa-Cogeca pozicija: balansas tarp klimato ir žemės ūkio

Copa-Cogeca pabrėžia, kad ES klimato politika turi išlikti moksliškai pagrįsta, teisinga ir proporcinga, kad būtų išsaugota Europos maisto gamybos konkurencingumas bei kaimo regionų gyvybingumas.

Žemės ūkio rūmai

Video