Po žurnalistų spaudimo – NMA atsakymai dėl sustojusių išmokų ūkininkams

Asociatyvi nuotr. Gedimino Stanišausko nuotr. Asociatyvi nuotr. Gedimino Stanišausko nuotr.

Po keturių dienų laukimo galiausiai pavyko gauti Nacionalinės mokėjimo agentūros (NMA) atsakymus į Agrobite.lt klausimus apie lėšų trūkumą priemonėje „Investicijos į žemės ūkio valdas“. Iš pradžių NMA Komunikacijos skyriaus vedėja Vaiva Kovaliūnienė nė neketino komentuoti situacijos, pateikdama tik viešai išplatintą Žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) pranešimą spaudai.

Dėl tokio institucijos elgesio, kuris neatitinka viešojo sektoriaus skaidrumo ir atskaitomybės principų, Agrobite.lt informavo ir Lietuvos žurnalistų sąjungą. Su panašia situacija susidūrė ir „Delfi“ portalo žurnalistai. Galiausiai NMA pateikė rašytinius atsakymus į klausimus apie susidariusį finansavimo trūkumą, jo priežastis bei galimą poveikį ūkininkams.

Ar tiesa, kad priemonėje „Investicijos į žemės ūkio valdas" šiuo metu nėra lėšų išmokėjimui?

Kaip jau skelbta ŽŪM pranešime, „Didžioji dalis paramos gavėjų, iki rugsėjo 30 d. pateikusių galutinį mokėjimo prašymą, nepajus jokių pokyčių – jiems parama bus išmokėta įprasta tvarka.

Mokėjimai pagal projektus, kurie buvo finansuoti pagal EURI taisykles, taip pat bus vykdomi laiku, nes šiems projektams skirtų lėšų pakanka. Šios lėšos atskirtos nuo KPP.

O mokėjimo prašymus pateikę KPP projektai bus finansuojami iš KPP lėšų tol, kol KPP programoje pakaks lėšų. Paramos gavėjams, kurių mokėjimo prašymų apmokėjimui KPP lėšų neužteks, NMA perves lėšas kitų metų pirmąjį ketvirtį. Kol kas tikslią lėšų išmokėjimo datą pasakyti sunku, tačiau ŽŪM deda visas pastangas, kad jos pasiektų paramos gavėjus kuo greičiau.".

Kiek konkrečiai lėšų trūksta ir kokiame etape ši problema buvo pastebėta? 

Planuotina, kad nuo 2026 m. Lietuvos kaimo plėtros 2014-2020 m. programos (KPP) projektams NMA išmokės  20,5 mln. Eur. Lėšų trūkumo problema buvo pastebėta po š. m. rugsėjo 30 d., kai NMA buvo pateikti galutiniai mokėjimo prašymai.

Ar NMA turėjo indikacijų iš ŽŪM ar kitų institucijų, kad finansavimo gali pritrūkti? 

Atsakymas pateiktas 2 klausime.

Kokiam laikotarpiui planuojama sustabdyti išmokėjimus ir kokio dydžio įsipareigojimai šiuo metu yra nepadengti?

Atsakymai pateikti 1 ir 2 klausimuose.

Kodėl ūkininkams siūloma teikti prašymus dėl vėlesnio išmokėjimo per Strateginį planą (SP) — ar tai nėra bandymas formaliai nukelti atsiskaitymus?

Siekiant užtikrinti projektų tęstinumą ir finansavimą, ŽŪM priėmė sprendimą, kad projektai, kurių tinkamų finansuoti išlaidų apmokėjimui trūksta KPP lėšų, gali būti finansuojami SP lėšomis. Atsižvelgiant į tai, paramos gavėjams siūloma pakeisti paramos sutartyse įvardintą finansavimo šaltinį iš KPP į SP. Tokiu atveju, parama bus išmokėta 2026 m. I ketv.

Kaip jau skelbta minėtame ŽŪM pranešime, „Pagal priemonę „Parama investicijoms į žemės ūkio valdas" buvo finansuotas rekordinis skaičius projektų. Dalis jų susidūrė su nenumatytais sunkumais: COVID-19 pandemija, geopolitinėmis grėsmėmis, trūkinėjusiomis tiekimo grandinėmis, augančia infliacija, svyruojančiomis supirkimo kainomis. Projektų įgyvendinimą taip pat lėtino griežti aplinkosaugos reikalavimai, sudėtingos statybos leidimų išdavimo sąlygos. Kai kurie paramos gavėjai dėl šių priežasčių paramos atsisakė.

Ūkininkai ir jų atstovai ne kartą išreiškė lūkestį, kad Lietuvai skirtos ES lėšos būtų panaudotos efektyviai ir nė vienas euras neliktų nepanaudotas. Atsižvelgdama į tai, ŽŪM 2024–2025 m. organizavo net 4 papildomus kvietimus pagal šią KPP priemonę. Džiugu, kad supaprastintos paramos sąlygos sulaukė didelio pareiškėjų susidomėjimo.

KPP projektų įgyvendinimui skirtas laikas baigėsi, o pareiškėjai buvo įsipareigoję pateikti galutinius mokėjimo prašymus iki 2025 m. birželio 30 d. Tačiau ŽŪM, išgirdusi ūkininkų ir asociacijų prašymus dėl patiriamų sunkumų: statybos leidimų gavimo, užtrukusių darbų, kredito gavimo, leido nukelti galutinio mokėjimo terminą iki 2025 m. rugsėjo 30 d. NMA duomenimis, šia galimybe pasinaudojo net 270 paramos gavėjų, kurių įgyvendinamų projektų bendra paramos suma siekė beveik 125,8 mln. Eur.

Net ir šis terminas kai kuriems projektams buvo per ankstyvas, todėl ŽŪM, dar kartą įvertinusi asociacijų prašymus, suteikė papildomą laiką projektams, kuriuose numatyti statybos darbai. Šia galimybe pasinaudojo 25 paramos gavėjai (jiems likusi išmokėti paramos suma siekė 11,3 mln. Eur). Dauguma šių projektų susiję su gyvulininkystės plėtra, kuri visada buvo prioritetinė žemės ūkio šaka.

Svarbu pabrėžti, kad jei ŽŪM nebūtų suteikusi galimybės vėluojantiems projektų vykdytojams nukelti terminų, NMA duomenimis, keli šimtai ūkių būtų likę su neįgyvendintais projektais, o nepanaudotos lėšos būtų grąžintos Europos Komisijai".

Ar toks prašymas keičia paramos sutarties sąlygas ir ar ūkininkai tokiu atveju nepraranda dalies teisių? Ar tie, kurie nesutinka nukelti mokėjimų, gali būti traktuojami kaip pažeidžiantys sutartinius terminus?

Kaip jau skelbta ŽŪM pranešime, „Svarbu pažymėti, kad paramos gavėjams nereikia imtis jokių papildomų veiksmų. NMA su jais bendradarbiauja, informuodama apie galimybę keisti paramos sutartį keičiant finansavimo šaltinį.

Paramos gavėjams, kuriems galutinis mokėjimas bus atliktas Strateginio plano lėšomis, nekils jokių papildomų įsipareigojimų ar reikalavimų – jų projektai ir toliau bus įgyvendinami pagal KPP taisykles.

Taip pat jiems nekils sunkumų kreipiantis dėl paramos pagal Strateginio plano priemones: po galutinio mokėjimo prašymo pateikimo pareiškėjas gali teikti paraiškas tiek pagal priemonę „Investicijos į žemės ūkio valdas", tiek pagal kitas Strateginio plano priemones. Iš Strateginio plano apmokėta paramos suma neturės įtakos skaičiuojant didžiausią galimą paramos sumą pagal Strateginio plano priemonę „Investicijos į žemės ūkio valdas"".

Kaip NMA ketina valdyti ūkininkų reputacijos riziką ir galimus finansinius nuostolius dėl pavėluotų išmokų? 

NMA deda visas pastangas, kad galimos rizikos būtų suvaldytos (vyksta nuolatiniai susitikimai su ŽŪM, jau suorganizuoti susitikimai su bankais, unijomis, Lietuvos žemės ūkio technikos asociacija, konsultantais, tiesiogiai bendraujama su pareiškėjais).

Video