Baltarusiškos trąšos Lietuvą pasiekia apeinant sankcijas

Asociatyvi nuotr. Gedimino Stanišausko nuotr. Asociatyvi nuotr. Gedimino Stanišausko nuotr.

Susisiekimo ministras Marius Skuodis stebisi, kodėl apie galimą sankcijų apėjimą sužino iš žurnalistų, o ne iš specialiųjų tarnybų. Taip jis sureagavo į pirmadienį paskelbtą žurnalistikos centro „Siena“ tyrimą apie baltarusiškų trąšų gabenimą per Lietuvą.

„Siena“ su partneriais išaiškino mechanizmus, kurie panaudoti galimam sankcijų apėjimui.

„Tiek vilkikais, tiek traukiniais per Lietuvą rieda trąšos, siejamos su valstybiniu Baltarusijos fabriku „Grodno Azot“, kuriam Europos Sąjungos sankcijos taikomos dar nuo 2021 m. pabaigos.

Bendradarbiaujant su „Belarusian Investigative Center“ (BIC), „Atvira Klaipėda“ ir „Kas vyksta Kaune“, atskleidėme mechanizmą, leidžiantį į Lietuvą įvežti karbamidą, kurio pėdsakai veda iki „Grodno Azot“. Tam naudojamos įmonės, formaliai veikiančios kaip trąšų gamintojos, nors „Grodno Azot“ įvardijamas kaip vienintelis karbamido gamintojas Baltarusijoje.

BIC su aktyvistais iš organizacijos „Raboči Ruch“ praėjusią savaitę Lietuvos pasienyje sulaikė vilkikus su baltarusišku karbamidu. Dėl šio incidento jau pradėtas ikiteisminis tyrimas. O šioje istorijoje papasakosime apie dar didesnius kiekius karbamido, geležinkelio sąstatais riedančio iki Klaipėdos kompanijos „Birių krovinių terminalas“ (BKT). 30 proc. BKT akcijų valdo Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaruskalij“. Jai, kaip ir „Grodno Azot“, taikomos ES sankcijos“, – pirmadienį pranešė tiriamosios žurnalistikos centras.

Savo ruožtu ministras M. Skuodis pastebėjo, kad už Lietuvos išorės sienos kontrolę atsakingas Muitinės departamentas.

„Kai kas įsitikinęs, kad M. Skuodis pasienyje tikrina, kokios prekės važiuoja vilkikais ir traukiniai... Jeigu nežino, kas važiuoja, irgi yra kaltas, nors gi bet kas, susidūręs su tarptautine prekyba, pasakys, kad per Lietuvos išorinę sieną prekes praleidžia (arba ne) Muitinė.

Beje, į teisėsaugą dėl „Siena“ nagrinėjamų sankcijų apėjimo schemų kreipėmės dar prieš savaitę. Dar prieš tai „Lietuvos geležinkeliai“ sulaikė 15 vagonų trąšų aiškintis, kokia jų kilmė.

Klausimą, kodėl informaciją apie galimus pažeidimus gavome iš žurnalistų, o ne mūsų visų spec. tarnybų, palieku atvirą.

Kalbant plačiau, kasdien valstybės institucijos ir įmonės užkerta kelią įvairiausiems būdams apeiti sankcijas. Kaip rodo istorija, tų būdų bus ir ateityje. Nes tai kasdienė kova, kas galiausiai įveiks ką“, – pirmadienį vakare feisbuke parašė jis.

„Siena“ taip pat skelbė, kad „Lietuvos geležinkeliai“ pripažįsta, jog karbamidas sėkmingai kirto Lietuvos sieną ir iki Klaipėdos keliavo traukiamas valstybės valdomos įmonės lokomotyvų.

Savo ruožtu BKT administracija neneigia, kad „Atviros Klaipėdos“ užfiksuotuose vagonuose buvo baltarusiškas karbamidas. Tačiau bendrovė atsisakė detaliau papasakoti apie šią siuntą, motyvuodama tuo, jog „informacija dėl perkraunamų krovinių yra komercinė paslaptis“.

Siekiant ištirti BKT teritorijoje užfiksuoto karbamido kilmę, praėjusią savaitę į prokuratūrą kreipėsi tiek „Lietuvos geležinkeliai“, tiek Susisiekimo ministerija.

Video