Išvengti duobėtų gatvių ir šaligatvių nesudėtinga, aiškina geologai

Aplinkos ministerijos nuotr. Aplinkos ministerijos nuotr.

Ar kada pagalvojote, kodėl kartais gatvės staiga įgriūva, o šaligatviuose atsiranda duobių? Lietuvos geologijos tarnybos vyriausiojo geologo Jaunučio Bitino teigimu, tai gali būti mechaninės sufozijos – geologinio proceso – poveikis.

„Mechaninė sufozija – tai procesas, kai požeminis vanduo išplauna ir į kitą vietą perneša kietas uolienos daleles. Jis vyksta, kai yra laisvos erdvės, į kurią dalelės gali būti nuneštos. Jei tokios erdvės nėra, vanduo tiesiog teka, o dalelės lieka vietoje. Sufozijos vystymosi greitis ir mastas priklauso nuo požeminio vandens tekėjimo greičio ir srauto stiprumo“, – aiškina J. Bitinas.

Jo žodžiais, dažniausiai mechaninė sufozija pasireiškia upių slėniuose. Pavyzdžiui, upės šlaituose tekantys šaltiniai išplauna uolienų daleles iš krantų ir nuneša į upę. Ilgainiui krantas virš šaltinio įdumba suformuodamas sufozinį cirką – ovalią duobę. Žinomas pavyzdys – Gariūnų sufozinis cirkas Neries slėnio šlaite Vilniuje.

Beje, priduria geologas, kartais spaudoje perskaitome, kad nei iš šio, nei iš to vidury gatvės atsivėrė karstinė įgriuva. Jei tai nutinka ne karstiniame rajone – galima teigti, kad „pasidarbavo“ mechaninė sufozija.

„Kaipgi tai įvyksta, jei požeminis vanduo uolienose neištirpina ertmių, į kurias įgriūva skliautas? Požemines ertmes, į kurias kartu su kelio danga ir asfaltu įgriūva skliaute slūgsantys sluoksniai, suformuoja mechaniniai sufoziniai procesai. O kietos uolienų dalelės išnešamos per nesandarius kanalizacijos šulinėlius ir kanalizacinių vamzdžių sudūrimus. Pakanka plonyčių plyšelių, per kuriuos požeminis (gruntinis) vanduo išplauna molio, aleurito (dulkio), net ir smėlio daleles ir taip suformuoja tuštumą“, – sako J. Bitinas.

Taigi, atidžiau pažiūrėję į gatves ir šaligatvius, šalia kanalizacijos šulinėlių dažnai pamatysite įdubimų, liudijančių apie sufozinius procesus – jie tokiose vietose jau vyksta.

„Kaip išvengti sufozinių procesų sukeltų įgriuvų, įdubimų keliuose ir šaligatviuose, kad nereikėtų brangių vis pasikartojančių remonto darbų? – atkreipia dėmesį LGT Giluminės ir naftos geologijos skyriaus vyr. geologas J. Bitinas. – Išeitis tik viena – kanalizacijos šulinėliai ir vamzdžių sudūrimai turi būti visiškai izoliuoti.“

Lietuvos geologijos tarnybos informacija

Aplinkos ministerija

Video