Kodėl traktoriuose nesuveikia elektros instaliacija?

Asociatyvi nuotr. Asociatyvi nuotr.

Šiandien vargu ar kas nors prisimena, bet anksčiau traktoriai išsiversdavo be elektros. Ir jie dirbo dažniausiai dieną. Traktoriai ir žemės ūkio mašinos buvo elektrifikuojami palaipsniui. Šiandien daugelį mašinų su arimo funkcija vairuoja kompiuteriai, tačiau, nepaisant technologijų pažangos, elektros gedimų vis dar pasitaiko ir jie gali būti labai nemalonūs. Kokios jų priežastys?

Pirmieji traktoriai neturėjo elektros, nes jiems to nereikėjo. Išimtis buvo mašinos su benzininiais varikliais, kurie dėl savo konstrukcijos turėjo turėti tam tikrus laidus, rites ir panašiai. Traktorių elektrifikavimas prasidėjo iškart po Antrojo pasaulinio karo, kai juose masiškai buvo pradėti naudoti starteriai, o tam reikėjo akumuliatoriaus. Šis jau penkiasdešimt metų buvo masiškai naudojamas XX a. pradžioje pagamintuose elektriniuose automobiliuose arba Pirmojo pasaulinio karo laikų povandeniniuose laivuose. Tačiau traktorių elektros įrenginių ištakos anaiptol nebuvo paprastos.

Kodėl 6 voltų įtampa yra aklavietė?

Primename: daugiau nei šimtmetį naudojamo akumuliatoriaus bloko pagrindinį bloką sudaro trys kameros, kurių suma duoda 6 voltų įtampą. Tokia įtampa buvo priimta kaip standartas, naudojamas traktorių įrenginiuose. Dėl to reikėjo naudoti šešių voltų lemputes ir starterius, o tai gana greitai pasirodė esanti klaida. Kodėl?

Dėl per didelio srovės stiprio, tekančio starterį maitinančiais laidais. Tai sukėlė nemažai problemų, nes greitai perdegė elektros sistemos jungtys ir kontaktai. Įvedus naują 12 voltų standartą, srovės stipris grandinėje sumažėjo perpus, todėl problema buvo išspręsta, nors, kaip paaiškėjo, labai teoriškai. Vis dėlto 12 voltų sistema prigijo ir išliko iki šiol.

Elektros problemos. Kaltas oras?

Nepaisant to, degančių kontaktų ir elektros jungčių problema išliko iki šių dienų. Kaip paaiškėjo praktikoje, tai yra viena iš pagrindinių mašinų gedimų priežasčių. Juos aptikti neįtikėtinai sunku dėl visos elektros sistemos sudėtingumo. Gamintojai tai supranta, todėl siekia sumažinti visų fizinių traktorių laidų jungčių skaičių (iki 30 %, kaip „New Holland” T7.300 traktoriuje).

Egzistuoja kelios traktorių elektros instaliacijos problemos, todėl dabar trumpai apžvelgsime jas ir aptarsime priežastis:

 Perdegimas. Jis tiesiogiai susijęs su per jungtį tekančia srove. Kol jos kontaktinis paviršius tvirtai prispaustas, problemų nekyla. Tačiau jei jungtyje yra bent nedidelis laisvumas, problema progresuoja geometrine progresija. Jungties taškas perkaista, kol srovės srautas visiškai nutrūksta.

Oksidacija. Tai cheminis reiškinys, vykstantis beveik visų metalų (išskyrus auksą) paviršiuje. Jis ypač stiprus vario, kuris naudojamas laidams ir elektros jungtims gaminti, atveju. Oksiduotas jungties kontaktinis paviršius trukdo laisvam elektronų srautui, todėl padidėja elektrinė varža. Oksidaciją lemia sąlytis su oru ir drėgme.

Vibracija. Dyzelinis variklis veikdamas skleidžia įvairaus dažnio vibracijas. Daugumos jų mes nepajuntame, tačiau tai nereiškia, kad jos neperduodamos į konstrukciją. Ilgalaikės vibracijos taip pat pažeidžia laidus ir sulituotus komponentus. Dėl šios priežasties sudėtinga traktoriaus elektronika slepiama sandariuose konteineriuose ir ten pakabinama ant vibraciją slopinančių guminių amortizatorių.

Gyvūnai. Nors elektros jungtys ir laidai nevalgomi, jie keistai traukia įvairius kenkėjus: kiaunes, žiurkes, peles. Šie gyvūnai, grauždami elektros laidus, sukelia elektros energijos tiekimo sutrikimus, o kartais ir visišką grandinės nutrūkimą. 

Kvailumas. Deja, tai viena iš gana dažnų žemės ūkio mašinų elektros problemų priežasčių. Neteisingai suremontuotos elektros pynės, pynės su prasta izoliacija, nekokybiškas suvirinimas, nepakeistas sugedęs įžeminimo jungiklis arba sugedę gnybtai ir akumuliatoriaus kabeliai - tai tik keli nuo naudotojo priklausomos žalos pavyzdžiai. Jos gali žiauriai atkeršyti mums patiems, todėl pasirūpinkime, kad tai geriau atliktų serviso specialistai.

Traktoriai, kombainai ir kitos žemės ūkio mašinos, kurių veikimas užtikrinamas jungtimis su centriniu valdymo bloku, yra labai sudėtingos mašinos. Todėl pastaruoju metu traktoriai ir kombainai tampa vis labiau kompiuterizuotomis mašinomis, kurių pagrindinis aptarnavimo įrankis yra ne plaktukas ir raktas Nr. 17, kaip kadaise, o skaitmeninis multimetras. 

Video